luni, 7 septembrie 2009

Programul Rabla a murit, trăiască Programul Trei Rable!

Devansarea cererii viitoare de autovehicule, prin subvenţii, în perioada 2004-2008 a dus la prăbuşirea pieţei din 2009


În cazul în care o companie are un plan de afaceri defectuos are două şanse: ori dă ochii cu lichidatorii, ori renunţă la plan! În cazul programelor guvernamentale, eşecul nu atrage după sine renunţarea la respectiva iniţiativă, ci duce la majorarea fondurilor alocate programului. „Rabla” este un exemplu semnificativ în acest sens: deşi în primele două faze ale programului au fost vândute doar jumătate din maşinile disponibile pentru această perioadă, Ministerul Mediului propune „îmbunătăţirea” Programului prin permiterea casării a trei „rable” în vederea achiziţionării unei maşini noi. Firesc, pentru că, aşa cum afirma preşedintele american Ronald Reagan, „guvernul nu rezolvă probleme, ci le subvenţionează”
De la începutul anului, din totalul de 40.000 de maşini disponibile au fost scoase din circulaţie doar 21.000 de rable. Iar în a doua fază a Programului „Rabla” - numai o treime (9.696 din cele aproape 28.000 de maşini disponibile), conform statisticilor Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), instituţia prin care statul acordă finanţarea pentru cei care cumpără maşini noi şi le casează pe cele vechi.
Suma totală alocată de AFM în această fază a Programului a fost de 106.156.800 de lei. Conform principiilor Programului, statul finanţează 3.800 de lei din preţul unei maşini noi cumpărate de cel care şi-a dus la casat maşina mai veche de zece ani. Numărul maşinilor disponibile în cea de-a doua fază a fost de 20.000, cel programat iniţial, completat cu alte 7.936 care nu au putut fi vândute în prima fază.
Eşecul Programului este mai mult decât evident, având în vedere că statul îşi propusese pentru 2009 scoaterea din uz a 60.000 de maşini vechi. În cea de-a treia şi ul-tima etapă, desfăşurată între 1 septembrie şi 11 decembrie 2009, vor fi disponibile 28.529 de maşini pentru persoanele fizice şi alte 10.000 pentru persoanele juridice. Suma totală alocată de Fondul pentru Mediu în această a treia etapă este de 108.410.200 de lei, ea vizând doar clienţii persoane fizice.

Super-oferta Guvernului
În loc să recunoască eşecul sau cel puţin lipsa de sincronizare a Programului „Rabla”, ce a acţionat pro-ciclic, Guvernul României a apelat la o altă soluţie; acceptă casarea a trei rable pentru achiziţionarea unei maşini noi. Ministerul Mediului propune introducerea de vouchere cu valoarea de 3.800 de lei pentru casarea maşinilor mai vechi de zece ani, numărul maxim de astfel de bonuri ce vor putea fi folosite de acelaşi cumpărător fiind de trei. Tichetele valorice se vor obţine, susţin reprezentanţii ministerului, de către proprietarul unei maşini mai vechi de zece ani, care să fi fost înmatriculată în România înainte de 31 decembrie 2006 şi care să fi fost predată la casare. Proprietarul primeşte de la firma unde a casat maşina un certificat care să ateste distrugerea acesteia. „Tichetele valorice sunt destinate exclusiv cofinanţării achiziţiei unui autovehicul nou, putându-se utiliza în acest scop contravaloarea cumulată a unui număr de maximum trei tichete valorice, iar deţinătorul tichetului valoric poate fi altul decât proprietarul autovehiculului predat spre casare“, precizează oficialii ministerului. Firmele vor avea un regim special şi alte condiţii de eliberare şi folosire a voucherelor, ele neputând folosi voucherele persoanelor fizice la cumpărarea de maşini. Ministerul Mediului nu precizează dacă aceste modificări vor fi valabile încă din faza a treia a ediţiei 2009 a Programului „Rabla“, care a început la 1 septembrie, sau dacă intenţia este de a le introduce în program începând cu ediţia din 2010.

Tractorul şi „Rabla“
Programul „Rabla“ pentru tractoare şi maşini agricole presupune acordarea unei prime de casare de cel mult 5.000 de lei şi va putea fi accesat de persoanele fizice şi juridice care casează vehicule vechi, potrivit proiectului de lege pentru care Guvernul îşi va asuma răspunderea. Suma acordată de stat poate fi de maximum 5.000 de lei, fără ca aceasta să depăşească 50% din preţul de achiziţie al tractorului nou sau al maşinii agricole noi, în cazul persoanelor fizice. Aceeaşi sumă de 5.000 de lei va putea fi obţinută şi de persoanele juridice, cu condiţia ca prima de casare să nu depăşească 40% din preţul de achiziţie fără TVA al utilajului. Una dintre cele trei condiţii pe care trebuie să le întrunească cei care vor să beneficieze de prima de casare pentru tractoare şi utilaje agricole este înscrierea solicitantului la un producător validat, în vederea achiziţionării unui utilaj nou. De asemenea, solicitanţii trebuie să predea spre casare vehiculul vechi de cel puţin 10 ani şi să achiziţioneze un utilaj nou de la producătorul la care s-au înscris.

Franţa trece la uciderea treptată a Programului „Rabla“
Programul guvernului francez de susţinere a industriei auto prin oferirea de prime la casarea unui autovehicul vechi pentru cumpărarea unuia nou ar putea fi prelungit după luna decembrie, data-limită prevăzută iniţial, a declarat ministrul bugetului, Eric Woerth. „Încă mai discutăm această posibilitate şi sunt şanse mari ca programul să fie prelungit. Programul s-a bucurat de un succes uriaş“, a afirmat Woerth. Guvernul încearcă să evite închiderea bruscă a schemei, preferând o finalizare treptată, pentru a preveni apariţia unei noi crize în industria auto. Ministrul responsabil cu implementarea măsurilor guvernamentale de stimulare economică a declarat săptămâna trecută că programul „Rabla“ din Franţa a susţinut vânzarea a 330.000 de vehicule. Directorul executiv al Renault, Carlos Ghosn, a afirmat în luna iulie că încetarea acordării primelor de casare ar face ca 2010 să fie, pentru producătorii de autovehicule, un an la fel de dificil ca şi 2009.


Niciun comentariu:

Related Posts with Thumbnails

DISCLAIMER

http://programulrabla.blogspot.com/ recunoaste faptul ca desi ne straduim sa facem o analiza cat mai precisa si mai corecta, nu putem verifica fiecare lucru care este postat. Ceea ce se posteaza poate intra la categoria fapte reale, speculatii sau zvonuri. Noi gasim imagini pe web care nu sunt protejate de copyright si apar in/pe site-urile cu acess liber, sau primite de la useri si prieteni. Daca orice povestioare sau imagini care apar pe site sunt in contradictie cu legea copyright-ului, va rugam sa ne trimite-ti un mail pe adresa contact[@]hotandfun.info noi vom inlatura acea informatie cat de curand posibil.